Δευτέρα, 20 Σεπτεμβρίου 2010

Προοπτική πλοήγησης ενός αεροσκάφους από έναν και μόνο κυβερνήτη

Υπό αμφισβήτηση απειλούν να θέσουν την ασφάλεια των πτήσεων εκπρόσωποι της βιομηχανίας επιβατικών αεροσκαφών, καθώς σκοπεύουν να απαλλάξουν τις αεροπορικές εταιρείες από το υψηλό, όπως αυτές υποστηρίζουν, κόστος της θέσης του συγκυβερνήτη.Τους «ψυχρούς» υπολογισμούς μιας ομάδας ειδικών της αεροναυπηγικής και τεχνικών της τρίτης στον κόσμο, βραζιλιάνικης βιομηχανίας αεροσκαφών, Embraer, έχει ήδη υιοθετήσει μια γαλλική εταιρεία, ειδική στην κατασκευή κυρίως ηλεκτρονικών οργάνων πλοήγησης, στοχεύοντας στη μελλοντική καθιέρωση του μονοθέσιου πιλοτηρίου στα αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας.

Στην προοπτική πλοήγησης ενός αεροσκάφους από έναν και μόνο κυβερνήτη αντιδρά έντονα όχι μόνο ο κλάδος των τελευταίων αλλά και ειδικοί σε θέματα πτητικής ασφάλειας, υποστηρίζοντας ότι τα σχέδια των εταιρειών και συνάμα θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων.
Η θέση των επικριτών τους είναι σαφής: δεν υπάρχει ηλεκτρονικό ή άλλου τύπου σύστημα στο πιλοτήριο ενός επιβατικού αεροσκάφους, το οποίο να περιορίζεται στη μονάδα. Ο αριθμός των ταχυμέτρων και παρεμφερών οργάνων ανέρχονται στα τρία, ενώ αυτός των υπολογιστών πτήσεων φτάνει τους πέντε. Ως εκ τούτου, στην περίπτωση κατά την οποία απενεργοποιηθεί λόγω βλάβης το ένα, αναλαμβάνει δράση το άλλο. Το ίδιο ισχύει και για τους κυβερνήτες.
Τεχνικά εφικτό θεωρεί το σενάριο πραγματοποίησης των μελλοντικών αεροπορικών πτήσεων με έναν και μοναδικό πιλότο ο μάνατζερ της Embraer, Λουίς Σέρτζιο Τσιέζι. Χαρακτηριστικό είναι ότι η επιθεώρηση «Flight International» αποκαλύπτει πως η Εmbraer είναι η πρώτη κατασκευάστρια εταιρεία στον κόσμο που γνωστοποίησε επισήμως ότι διεξάγει έρευνες με σκοπό την πλοήγηση των πολιτικών αεροσκαφών από έναν κυβερνήτη.
Οι εκτιμήσεις
Μετά τη απομάκρυνση από το πιλοτήριο των ασυρματιστών, των πλοηγών και των μηχανικών, πλησιάζει η ώρα των συγκυβερνητών και πληροφορίες θέλουν αρκετές εταιρείες να έχουν βολιδοσκοπήσει μεταξύ άλλων και τις προθέσεις της Airbus. Ωστόσο, η προοπτική υλοποίησης των σχεδίων της Embraer φαίνεται να ενισχύεται από τις εκτιμήσεις ειδικών, βάσει των οποίων η ζήτηση σε πιλότους για την κάλυψη των απαιτούμενων αναγκών αναμένεται να ανέλθει ραγδαία εντός της προσεχούς εικοσαετίας, σε σημείο που θα απαιτούνται 448.000 νέοι κυβερνήτες για την ομαλή λειτουργία του κλάδου των αερομεταφορών.
Λίγο μετά την αποκάλυψη των σχεδίων της Embraer, μια από τις σημαντικότερες εταιρείες στον χώρο της κατασκευής οργάνων πτήσης, η γαλλική Thales, παραδέχτηκε επισήμως ότι και αυτή διεξάγει έρευνες για την καθιέρωση του εν λόγω μοντέλου πτήσεων. Υπό την κωδική ονομασία «Cockpit 3.0», η γαλλική εταιρεία επεξεργάζεται ένα πρόγραμμα, βάσει του οποίου τα ηλεκτρονικά όργανα πτήσης θα αυτοματοποιηθούν σε τέτοιο βαθμό που θα καθιστούν απολύτως ασφαλή την πλοήγηση του αεροσκάφους από έναν και μόνο πιλότο.
Ωστόσο, προσβλητική προς το δύσκολο έργο τους και την τεράστια ευθύνη που το συνοδεύει, θεωρούν την παραπάνω θέση τόσο οι πιλότοι όσο και οι ειδικοί στον τομέα της ασφάλειας καθώς το πρόβλημα δεν λύνεται, όπως επισημαίνουν, με την απομάκρυνση του ενός κυβερνήτη, δεδομένου ότι το αεροσκάφος θα πρέπει να μπορεί να προσγειωθεί ακόμη και στην περίπτωση που ο μοναδικός κυβερνήτης αδυνατεί για κάποιο σοβαρό λόγο να πλοηγήσει και να προσγειώσει με ασφάλεια το αεροσκάφος.
«Είτε θα πρέπει το αεροσκάφος να μπορεί να βρει μόνο του τον δρόμο προς το πλησιέστερο αεροδρόμιο είτε να υπάρχει η δυνατότητα το αεροσκάφος να πλοηγηθεί μέσω ασύρματου συστήματος τηλεχειρισμού από το έδαφος όπως συμβαίνει επί παραδείγματι με τα αεροπλάνα του αερομοντελισμού», επισημαίνει στο γερμανικό περιοδικό «Spiegel» ο επικεφαλής του Ινστιτούτου για την Ασφάλεια Πτήσεων στη Βιέννη, Ντίτερ Ράισινγκερ.
Έγραψε ο : Ανδρέας Κατσούλης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου